26 Okt 2010 - Kallare i olika bemärkelser...

Ja nu finns det ingen återvändo, det blir kallare och mörkare och på lördag ställer vi om klockan med. Fast det där med klockan gör ju inte så mycket för då får vi väl en extratimme på krogen om vi kommer så långt vill säga.
På lördag är det ingen vanlig dag för det är min födelsedag....men blir ju bara 28 år. Det är väl inget att fira egentligen eller? Men liiite måste vi nog allt fira. Alltid kul med lite fest och att träffa vännerna som man inte ser så mycket av nu för tiden.
Jag jobbar ju i vanlig ordning och när jag väl är ledig så jobbar alla andra eller har annat för sig. Men så är det väl när man väljer ett yrke med mycket obekväm arbetstid.


På tal om jobb så ligger arbetsgivaren och facket i förhandling om våra arbetstider. Mycket som rör sig i skallen på de flesta nu och det är jobbigt. Hur utgången än blir så är det någon/några som blir drabbade... Ja och i detta läge är det hemskt. Ska man vara egoistisk och tänka på sin egna lön eller på en annan individ som blir så mycket mer drabbad (jag tänker på båda)? Jag kan nog se hur utgången blir, åt vilket håll det lutar men än har inte sista tåget gått. Att tiden ska ändras är väl klart, redan bestämt från politiskt håll, men hur det ska göras är det som står på tapeten nu. Även om man inte vill fundera på det så surrar det i skallen hela tiden, vad händer och vem blir drabbad? Arbetsmiljön är inte på topp just nu!
Undrar om arbetsgivaren inser hur en sådan här grej påverkar oss arbetstagare? Varför ska vi som ger så mycket av oss själva alltid råka ut för besparingar och annat? Varför sparka på dem som redan anses ha ett lågstatusjobb? Försök hylla oss istället och släpp fram oss i ljuset och ge oss lite positiv feedback (alla assistenter talar jag om nu, inte bara där jag jobbar). Vi jobbar faktiskt med och för människor, det är inga maskiner som vi kan laga om de går sönder!
Fick en förfrågan igår och ju mer jag tänker på det, desto mer lockar det. Men vad blir konsekvenserna av det beslutet? Fixar jag det...fixar vi det?


Ja ni, det är inte bara vädret som har blivit kallare.....


Nu är det dags att fundera ut lite lunch och försöka sysselsätta huvudet med annat än jobb för en stund. Annars kommer jag bli galen innan dagen är slut!




2 kommentarer:

Erika sa...

Tjoho... lite sent men inte mindre viktigt måste jag säga GRATTIS (i efterskott) :D . Bra skrivet föresten. Sverige går mot mörkare tider(på många plan)... hoppas dessa mörka tider inte gör så att arbetgivarna tummar på arbetsförhållandena FÖÖÖÖR mycket åt fel håll :(

Sandra sa...

Oj, hej Erika och tack för grattiset! Ja du blir nog en del att diskutera nästa vecka...Iallafall behöver jag råd och stöd i vissa frågor. Inte alltid lätt att vara arbetsplatsombud så att säga.

Blogg listad på Bloggtoppen.se