Julen äntligen slut...

Ja äntligen är den slut...självklart gillar jag julen och allt som hör till men jag gillar inte all den stress som blir, allt farande hit och dit. Men det är inte så lätt att komma ifrån det när man har en så stor familj som vi! Drömmen vore ju att vi hade ett stort hus som rymde både min och Tommys underbara släkt. Att alla kunde komma samtidigt på julafton och umgås där hela dagen men den drömmen lär vi nog få drömma ett tag till ;-)

En himla massa fina paket och en massa god mat blev det iallafall för oss alla tre på julafton och det goda sällskapet uppe hos L och hos min mor å far ska man absolut inte klaga på. Känns skönt att veta att man har sin familj, finns ju dem som står utan, som inget har. Tragiskt men sant. Man får lära sig att vara glad för det man har och säga till dem i sin närhet att de är värdefulla. En dag är de försent....de har vi fått uppleva nyligen och jag hoppas att det dröjer länge till innan nästa liv tas ifrån oss. Så ni som läser kan ju ta åt er...ni är värdefulla och är allt jag har! Älskar er av hela mitt hjärta!


rutom att jag tänkte en del på julafton så gick den dagen smidigt. Vaknade upp hos mor och far, käkade julfrulle och öppnade de första klapparna. Jag fick 2 triss och 2 par sockar...välbehövliga sockar måste jag säga eftersom jag fick slänga mina förra. Tommy fick också 2 triss och 2 par strumpor. Tommy vann 25 kronor medans jag drog nit på båda. Moa hade en del att göra, i hennes strumpa låg det 5-6 småpaket med alla möjliga olika djur i. Får snart köpa bondgård åt henne, frågan är bara var vi ska ställa allt, för som de är nu så är de fullt på hennes rum och snart fullt i vardagsrummet =)
När vi fixat till oss var det dags att fara till Tommys mamma där all hans släkt samlades (inte Hallsbergarna men jag kommer till det) och äta god mat och öppna julklapparna. Barnen blev som vanligt överösta med klappar och vi vuxna fick en var. Jag fick sprit av M..den kommer gå åt så tack så mycket! Kalle var de inte många som såg på...det stod på i bakgrunden mest under tiden vi öppnade klapparna.

Sedan var de dags att säga hej då där och dra oss ner till min mor och far igen där min släkt, klappar och julgröt väntade. Moa fick mest klappar kan man ju säga medans vi vuxna fick en var här med...eller vissa fick några fler eftersom min gulliga lilla lillebror inte kan hålla sig till reglerna =) Efter ett besök av tomten (som Moa både pussade och kramade på) var de dags för käk igen. Lite julmat och gröt och kaffe såklart. Vid halv elva går de som vill till Lillkyrkan och njuter av midnattsmässan med så fin musik. Sen är klockan en hel del och många eller en del är trötta iallafall. Medan vissa sitter och spelar kort och umgås så går vissa till sängs...dvs jag! Moa hade snott min säng så jag fick ligga hela natten och trängas med Tommy i en 90säng med snedtak, de ni!

Juldagen börjar klockan 9 med en pigg tjej som ropar på mamma, medan alla andra sover i huset går vi upp, tänder lite ljus, äter frukost och bara myser. Efter en stund kommer mor upp och myser med oss till de andra vaknar och det är dags för lite städning och annat tills det är dags att fara till nästa ställe. Hallsberg nästa medan mor, far, lillebror och H går till farmor och farfar.
I Hallsberg träffar vi Tommys plastsyrror och några fler som var med under julafton. God tacogratäng med efterföljande fika serveras och julklappsutdelning annordnas på ett nytt spännande sätt. Alla har köpt en klapp på bokstaven E, slagit in den och lagt den i högen. I en skål ligger lappar med allas namn och den som dras får välja en klapp eller välja att ta den julklappen som föregående person öppnat och behållt. Det låter krångligt men har man väl börjat så är det rätt kul. Risken är att man blir av med det man verkligen vill ha. Efter allt detta så är det dags att fara hemåt och det är trist men skönt att endå komma hem till sitt egna och bara pusta ut....

Igår var Helle, Niklas och Julia här. Vi åt gott och umgicks...de kikade på film och jag försökte lägga ett övertrött litet troll...gick inget bra, men när främmandet åkt gick de bättre. Hon somnade på en kvart! Mamma måste väl förstå att det går inte att sova om de sitter folk och har det trevligt i vardagsrummet =)











Idag var det dags för det sista i raden av tråkigheter (får vi hoppas) dags för urnsättning av J...Alla vi fick fira ner urnan och sätta våra rosor och ljus vid hans sten. Skönt att det är över nu...eller på ett sätt är de ju inte klart än. Vi vet fortfarande inte vad som hände med vår käre J! Hoppas svaren kommer snart så vi kan få gå vidare ordentligt, försöka att lägga allt bakom oss! En LexMaria är gjord iallafall på personalen som hade hand om J på vårdcentralen och det känns väl som en liten tröst iallafall.
Ja och nu sitter vi här hemma. Tommy försöker lägga ett envist litet troll som tycker att mamma är bäst just nu och jag sitter här och hostar och snörvlar. Klart man ska bli förkyld just när man har semester och är ledig fram till den 1 januari. Men med lite panodil och nässpray ska de väl bli bättre! Nu tror jag lillan somnat så jag ska väl ge mig med datorn för idag och umgås med Tompa! Lite chips och film kanske..

Inga kommentarer:

Blogg listad på Bloggtoppen.se