Midsommarhelg med nubbe och jobb

Jaaa fast inte allt på samma dag inte! Vad skulle min kära arbetsgivare säga då?
Semester under midsommarnatten var välbehövligt kan jag säga. Fast egentligen kanske jag skulle ha sjukskrivit mig för den där jäkla förkylningen har förföljt mig ända sen i tisdags natt. Men men nu hade jag ju fått min semesternatt så då ville jag inte krångla heller.
Startade dagen med lite sovmorgon, Moa kom in till oss på morgonkvisten och mös med oss en stund innan hon gick upp och lekte med sin lilla dockvagn i hallen medan mamma och pappa låg i sängen och tittade på. Sen kom vi fram till att frukost kanske var en bra ide! =) Upp, käka och sen fixa till sig och packa det som behövdes under dagen och natten. Sen kom bror och Hanna till oss och vi tog promenaden upp till morbror, moster och kusin för en välbehövlig lunch bestående av färskpotatis, sill, grädde, gräslök och tro det eller ej men jag tog faktiskt en nubbe...en pytteliten men det var en nubbe och jag trodde den skulle vända igen och komma upp men nej, den stannade kvar där nere i maggen. Mamma och pappa var där med förstås och efter den goda och mättande efterrätten, glass och jordgubbar med ett glas rosévin, så stålsatte vi oss inför en promenad ner till mamma och pappa. Vi fick vänta i tio minuter extra innan vi skulle gå eftersom regnet gick sidleds utanför fönstret men när det väl hade bedarrat så gick vi. Med paraplyn, färdkost och sopsäck på vagnen (glömde regnskyddet hemma) så gick vi med mätta steg ner till den mer vackra delen av stan där jag är uppvuxen.
Ett pitstopp hos familjen A gjorde jag och Tommy medan de andra lunkade på hemåt. Blev bjuden på en fördrink och en liten förrätt och några skratt innan vi fortsatte vår färd mot det lilla röda huset med vita knutar (så såg huset ut vi bjöd på med fast de var betydligt mindre. Ser jag en röd tråd i det här??...) När vi kom fram så var glasen framdukade, kaffet påslaget och pajerna kom fram..en rabarberpaj och en jordgubbspaj gjorde vi slut på. Fasiken så gott, fast mina tänder gillade inte jordgubbspajen men det sket jag i! Killarna spelade fotboll...vilket alltid slutar i att nån skadar sig eller gråter. Den här gången slutade med en sprucken tånagel och en beklagande Tommy. Men det gick snart över så vi spelade två omgångar med kubb och konstigt nog så vann grabbarna båda gångerna, fast hade de inte ändrat reglerna andra gången så hade vi vunnit faktiskt. Jag förstår inte varför ett spel ska kunna ha så många olika regler! Det går ju inte att samsas då, men vi fick göra som man gör med barnen...låtsas att de vann. Allt för husfridens skull! Efter ett tag drogs grillen igång och sen blev det en middag med en massa gott kött, potatis, sallad och en massa god sås. Jag hade ju redan svullat så det var ju bara att fortsätta =) och så fyllde vi på med cider och vin och senare mer kaffe. Moa somnade vid tio i "sin" säng uppe på mitt gamla rum. 10 minuter tog det att söva henne. Rekord från mitt håll...men jag var rätt seg jag med och höll på att somna. Men jag höll mig till klockan ett iallafall och sen sussade jag med som ett litet barn. Innan det så kom det in några grannar till mamma och pappa som vi tjåkade och pratade en massa minnen med. De har barn som är lite äldre än mig och lite yngre med för den delen så det blev många minnen och många skratt. Ja en helt underbart rolig och händelserik midsommar blev det. Dagen därpå fick jag sova till ett eftersom jag skulle jobba på natten. Tommy gick upp med Moa och mamma och pappa fixade mat och annat medan jag sov. Den lyxen vill jag ha mer av! Efter en tur på Maxi åkte vi hem, tack mamma och pappa för skjutsen. Sen packade jag om väskan, sa hej då till familjen och drog till jobbet. Hade en seg vaken natt framför tv´n och min bok som aldrig verkar ta slut. Halv åtta på morgonkvisten i morse kom jag hem, käkade lite frukost och kröp ner bredvid en snusande (inte bokstavligen) Tommy och Moa som tog upp större delen av sängen. Fick sova till tolv, gick upp och fixade lunch och lade Moa medan Tommy skötte tvättstugan. Larsa kom en stund och sen var de dags för lilla mig att åka till jobbet igen, efter att jag gått igenom bilderna från våran gårdsfest! Herrejävlar vilka roliga kort det fanns! De kommer en del framöver, ska bara lyckas lägga in dem på min dator. CDläsaren funkar inte, så jag får kika på dem i Tommys dator, lägga över dem på USBminne och sen lägga över dem från USB´n till min dator. Jaaaa krångligt värre men har ni en bättre idé så lyssnar jag gärna.

Och ja, nu sitter jag här på jobbet och väntar på att klockan ska gå så jag får lägga mig. Efter mina två timmars sömn så är jag ganska så seg i kropp och själ. Jag kommer definitivt att somna ovaggad ikväll. Och efter jobbet imorgon blir det en Idaförmiddag med allt vad det innebär! Ska bli skoj! Men nu ska jag kurera min förkylning med lite the, ett par piller och nässpray innan jag får inta sängen! Puss på er!

Inga kommentarer:

Blogg listad på Bloggtoppen.se